W osi?

Dla tematów nie mieszczących się w tematyce innych tablic

Moderatorzy: mfra, Admin

W osi?

Postprzez abc » Śro Kwi 23, 2014 19:53

Jest tak.
W numerze 67 Izoptyki z grudnia 2013 r. na str.14-15 jest artykuł na temat soczewek torycznych. Niestety jest tam gruby błąd będący – jak sądzę – pokłosiem, chyba nowej szkoły zapisu soczewek torycznych (innego niż stosowany od setek lat przez optyków), który rozplenił się jak, nie przymierzając, jakiś chwast. Była o tym mowa w artykule na stronie Fundacji Witelo, ale niestety strona nie jest od pewnego czasu dostępna. W czym rzecz?
W artykule omawiane są soczewki + 0,50 cyl +1,00 w osi 90 i -2,50 cyl +2,00 w osi 90. I o to „w osi” chodzi. To „w osi” raz rozumiane jest tak, że moc cylindra jest w przekroju prostopadłym do podanej osi, a raz – jak to jest w przykładach 1 i 2 – jako moc w podanej osi, tak jak w zapisie dwuprzekrojowym. Efektem tego są błędy, zarówno w tym artykule (na zdjęciach) jak i we wcześniejszym rozwiązaniu zadania (chyba nr 2, w numerze 62 Izoptyki). Zapis powinien być + 0,50 cyl +1,00 oś 90 (a nie w osi) i podobnie dla drugiej soczewki. Natomiast w zapisie dwuprzekrojowym byłby on + 0,50 w osi 90 i +1,50 w osi 180, a w dwucylindrycznym + 0,50 oś 180 i +1,50 oś 90. Ten ostatni jest właśnie tym zapisem, w jakim odczytywane są wartości z dioptriomierza. Dlatego dla soczewki + 0,50 cyl +1,00 oś 90 należy ustawić moc + 1,50 i oś 90 stopni, a następnie ustawić soczewkę tak, aby uzyskać ostry obraz testu w osi 90 stopni. Przy takich zapisach i ich rozumieniu, nigdy nie było i nie będzie pomyłek.
Na zdjęciach, oglądając przez lupę widać, że korony są ostre w przekrojach odwrotnych.
Zdjęcia są dla obu soczewek z cylindrem dodatnim 180, a nie 90 stopni! Autor nie umie odczytać położenia kątowego osi soczewek torycznych? Nie wierzę. To wyłącznie błąd wynikający z zamieszania wprowadzonego – moim zdaniem - niewłaściwym zapisem mocy soczewek. Wydaje się, że trzeba to raz uciąć i stosować właściwe, jednoznaczne zapisy.
Wobec braku reakcji optyków (przynajmniej ja o takiej nie słyszałem) możnaby sądzić, że oni tego w ogóle nie czytają, ale może jednak warto spróbować wyprostować to w jednym z kolejnych numerów Izoptyki?
abc
Stały bywalec
 
Posty: 345
Rejestracja: Wto Maj 27, 2008 18:03

Re: W osi?

Postprzez mfra » Pią Maj 09, 2014 8:47

Dziękujemy za wnikliwe przeczytanie artykułu z Izoptyki.
Rzeczywiście w artykule wkradł się błąd na zdjęciach prezentujących odczyty mocy soczewek pod dioptromierzem.

Jeśli chodzi o sformułowanie "w osi" to jest to skrót myślowy wynikający z kontekstu całego omawianego przykładu:
"Na rysunkach ......pokazano soczewkę toryczną o mocy: sfera: +0,50 D; cylinder: +1,00 D; w osi 90"
Oczywiście chodzi o USTAWIONĄ W OSI (w tym kontekście chodzi konkretnie o ustawienie soczewki pod dioptromierzem, czy przy montażu).
*************************************************
Michał Frączek
Sales Solutions Manager
*************************************************
Awatar użytkownika
mfra
Stały bywalec
 
Posty: 882
Rejestracja: Czw Cze 09, 2005 12:08


Wróć do Worek

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość